Zoekmachine Optimalisatie CSS XHTML Webdesign Katwijk

Zoekmachine Indexering

Het Internet omvat momenteel ruim 8 miljard webpagina's (Bron: Google) De "Internet content" omvat zo'n beetje alles wat er in de wereld te koop is en meer... De kunst is de informatie te vinden die je zoekt.

Maar hoe doe je dat? Hoe vind je de informatie die je zoekt? En hoe zocht je de informatie die je vind? Meer dan 70% van de Internetgebruikers gebruikt voor dit doel een Zoekmachine. De populariteit van een Zoekmachine hangt sterk af van:


  • De kwaliteit van de resultaten van een zoekopdracht.
  • De interface (veel reclame of onoverzichtelijkheid)
  • De snelheid.
  • Persoonlijke smaak.
  • ...

De meest populaire zoekmachines onder Nederlandse Internetters zijn: (bron: Nationale Search Engine Monitor)


  • Google 91%
  • Ilse 5%
  • MSN 2%
  • Vinden 0%
  • AltaVista 0%


Complexiteit

De zoekmachine-business is erg complex. In het overgecommercialiseerde cyberspace gelden de regels van vraag en aanbod. De marktwerking zorgt voor een corrigerend evenwicht tussen de informatie aanbieders en de manier waarop dit informatie-aanbod steeds volgens een andere methode door de verschillende zoekmachines wordt gerangschikt. Met als voornaamste doelstelling dat de markt optimaal wordt bedient.


Beiden partijen hebben hun eigen belangen. Informatie-aanbieders willen (soms kosten wat het kost) een top 10 positie scoren en een zoekmachine wil een zo goed mogelijk of rendabel zoekresultaat displayen.


Als we de populariteit van de verschillende zoekmachines bekijken blijkt dat Google de beste partner lijkt voor duurzame internet-relatie. Maar, als je een duurzame relatie wilt met Google zul je jezelf moeten conformeren naar haar wensen.


Dit houdt nogal wat in. Zeker als je bedenkt dat Google's wensen dagelijks (kunnen) veranderen.


Zoekresultaat gezocht!

Waar moet ik nu mee beginnen om een goede positie te kunnen scoren?

Dit is niet zo'n lastige klus als het onderwerp van je website uniek is en niemand daar verder over schijft. Echter, zodra er twee webmasters over hetzelfde onderwerp schrijven wordt het al meer ingewikkeld.

Hoe bepaalt Google eigenlijk de rangorde?

Google heeft daar zo haar eigenzinnige selectieprcedures voor, veelal gepatenteerde algoritmes. Jammergenoeg hangt Google de regels van het selectieproces niet aan de grote klok... Het is dus het reslutaat van de inspanning wat bewijst of een optimalisatie-handeling werkt of niet. The proof of the pudding is in the eating!



Zoekmachine Optimalisatie producten

Productiondesign biedt u de volgende Zoekmachine Indexeringsproducten: